Vervangen camera’s krijgen een tweede leven

Cruxin stelt uit de goede componenten van oude incidentmanagementcamera’s weer prima camera’s samen die weer op andere locaties worden ingezet.

De 73 oude incidentmanagementcamera’s die Croonwolter&dros vervangt binnen project A15 MaVa (Maasvlakte-Vaanplein) worden niet weggegooid. Ze gaan naar Cruxin die uit de goede componenten weer prima camera’s samenstelt die Croonwolter&dros inzet op andere locaties, zoals in de Coentunnel.  

Weggooien is zonde

‘De 73 incidentmanagementcamera’s in dit traject voldoen niet meer aan de eisen die Rijkswaterstaat stelt’, vertelt Improvement Projectmedewerker Michiel Doeleman van Croonwolter&dros. ‘In de zomer van 2021 begonnen we met de vervanging ervan die in totaal twee jaar duren zal. Toen wij de eerste gedemonteerde incidentmanagementcamera’s (IM-camera’s) binnenkregen, vonden we het een vreemd idee om ze zomaar weg te gooien. Dat past niet in de circulariteitsgedachte van Croonwolter&dros, wij zetten juist in op ‘reduce’, ‘reuse’ en ‘recycle’. Daarop benaderden we Cruxin, onze partner op het gebied van geïntegreerde video- en communicatiesystemen voor de segmenten infra, care&cure, building en parking.

70% van de onderdelen verkeert in goede staat

‘Wij vonden dit meteen interessant’, zegt Jan Kouwenhoven, Tendermanager van Cruxin. ‘De kennis en faciliteiten om apparatuur te ‘refurbishen’ hebben we in huis en het leek ons een leerzaam experiment. Dus we zijn direct gestart. We spraken af dat de monteurs van Croonwolter&dros op rustige momenten de vervangen camera’s uit de behuizing halen, de camerabody en lens van elkaar loskoppelen en naar ons sturen. De roestvrijstalen behuizingen, die oud, zwaar en project specifiek zijn, gaan naar een recyclebedrijf. Wij krijgen de body’s, de lenzen en de PTZ-unit (waarmee de camera kan pannen, tilten en zoomen) en testen deze componenten en hun verschillende onderdelen, zoals printplaten en rubber afdichtingen. In totaal is 70% van deze onderdelen in goede staat. Daaruit stellen wij weer goedwerkende camera’s samen. Dit past ook bij de ambitie van onze opdrachtgever Rijkswaterstaat om circulair te werken.’

Refurbished camera’s hebben hun eigen voordelen

Deze gerepareerde en door Cruxin goedgekeurde camera’s worden vervolgens aangeboden op onze  interne marktplaats. Doeleman: ‘Je zou misschien denken dat er geen behoefte is aan refurbished camera’s, maar om twee redenen is dit wel degelijk het geval. In de eerste plaats zijn dit camera’s met een coax-aansluiting, dus direct aansluitbaar op systemen die hiermee werken in plaats van met het modernere IP. Een andere reden is de beperkte leverbaarheid van camera’s en tot slot zijn er de kosten: een nieuwe IM-camera kost 3.000 tot 6.000 euro. Voor onze collega’s die de Coentunnel onderhouden, speelde het eerste argument. De camera’s die daar hangen hebben dezelfde body. Bij uitval kunnen de refurbished camera’s dus meteen worden ingezet. Een aantal opgeknapte camerabody’s is daar nu aan de reservevoorraad toegevoegd.’

Projectinformatie

De A15 tussen de Maasvlakte en het Vaanplein onderging tot 2016 grote reconstructies die de doorstroom verbeteren van de 111.000 auto’s die hier dagelijks rijden. Samenwerkingsverband A15 MaVa (ook wel A-Lanes 15 genoemd) deed het ontwerp, de bouw en de financiering van dit 37 kilometer lange traject. Ook het onderhoud tot 2035 is onderdeel van het contract. Voor de reconstructie, het beheer en onderhoud van alle elektrotechnische verkeersinstallaties werd Croonwolter&dros ingeschakeld. Croonwolter&dros is al vanaf begin 2010 de onderhoudspartner van A-Lanes voor dit traject.
 

Jan Kouwenhoven
Commercieel manager
Wilt u weten wat wij voor uw project kunnen betekenen?

Stuur project door