Jeanine (ex-zorgmedewerker) legt zorgdomotica uit aan zorgmedewerkers
Het klinkt logisch en dat is het ook. Als je de wensen van zorgmedewerkers wilt vertalen naar zorgdomotica en instructie wilt geven over de werking ervan, kun je dit het beste laten doen door een voormalig vakgenoot. Jeanine Wesselink doet dit bij de Nederlandse system integrator Cruxin als Zorgconsulent voor het segment Care & Cure.
‘Ik werkte twintig jaar als Verzorgende Individuele Gezondheidszorg (VIG) bij ZorgAccent. Ik stond dus ‘aan het bed’, maar was altijd geïnteresseerd in nieuwe technieken die ons werk en het leven van onze cliënten makkelijker maken. Ik was dan ook lid van de Werkgroep Zorgtechnologie. Zo begeleidde ik een project waarbij we de waarde van de inzet van een robot onderzochten. Hierbij werd robot ‘Karel’ Pepper ingezet op een revalidatieafdeling en later op een psychogeriatrische afdeling. Bij revalidatie lieten we de robot oefeningen voordoen die de cliënten konden nadoen. Ook beheerde de robot de agenda van de cliënten op de revalidatie, waardoor hij hen op tijd kon herinneren aan belangrijke therapieën.’
Hoe kwam je op het idee een baan voor jezelf te creëren op het snijvlak van zorg en techniek?
‘Ik was betrokken bij de implementatie van het verpleegoproepsysteem van Cruxin op verschillende locaties. Ik kreeg de taak om de werking ervan aan mijn collega’s uit te leggen. Dat beviel me goed en ik zag dat de behoefte hieraan groot was, dat ik er mijn baan van wilde maken. Omdat ik veel contact had met Cruxin gooide ik bij hen een balletje op: zou ik niet jullie intermediair kunnen zijn tussen de techniek en de zorgmedewerker? Cruxin had daar wel oren naar en nam me vorig jaar november in dienst als zorgconsulent.’
Wat doe je als zorgconsulent?
‘Ik sla de brug tussen zorg en techniek. Niet alleen na de installatie, maar ook daarvoor, wanneer de wensen in kaart worden gebracht. Want er kan heel veel. We hebben bedsensoren en deursensoren. Wat wil je weten van, bijvoorbeeld, iemand met dementie? Dat hij ’s nachts uit bed gaat of is het voldoende om te weten of hij zijn kamer verlaat? Ik werk nu mee aan de uitrol van ons verpleegoproepsysteem bij diverse zorgorganisaties. Op een afdeling voor mensen met dementie wilden de medewerkers een spreekluisterverbinding met de kamers. Ik kon hen er vanuit mijn ervaring op wijzen dat het geluid van een stem uit een kastje voor mensen met dementie heel verwarrend is.’
Wat is er te doen na de implementatie van bepaalde zorgdomotica?
‘Dan geef ik uitleg over de werking ervan, maar ook over wat een bepaalde melding nu echt betekent. Zo beschikt ons systeem over een zogenaamde ‘uitwijk’. Als een cliënt vier keer heeft gebeld zonder dat er een reactie volgt van de medewerkers binnen de afdeling, dan gaat de bel ‘in de uitwijk’. Dit betekent dat de melding ook naar andere afdelingen gaat, dit is na ongeveer een kwartier. Ik leg dan uit dat de client dan al zo lang bijvoorbeeld zijn plas aan het ophouden is. Dan krijgt zo’n technische melding inhoud.’
Ga je na de implementatie ook weleens terug?
‘Dat is zeker mijn streven, want dat kan tot interessante ontdekkingen leiden. Zo merkte ik dat ik bij een instructiesessie steeds het alarm inschakelde tijdens uitleg over de zorgtelefoon. Dit alarm kan de zorgmedewerker via een rode knop bovenop het toestel inschakelen als er bijvoorbeeld sprake is van agressie. Aan de zijkant heeft de zorgtelefoon een knop waar de organisatie zelf een functie aan kan toewijzen. Iemand van ICT had daar een tweede alarmknop van gemaakt. Maar die knop zit op een plek die je heel makkelijk ongewild indrukt bij het pakken van je toestel. Het was goedbedoeld, maar niet praktisch.’
Zie je in de toekomst nog meer diensten die een zorgconsulent zou kunnen uitvoeren?
‘Jazeker. Cruxin beschikt over een breed portfolio van zorgdomotica, waaronder IQ Messenger. De mogelijkheden hiervan kunnen steeds verder worden uitgebreid. Ik kan zorgmedewerkers informeren over nieuwe mogelijkheden, na de implementatie van een nieuwe functionaliteit uitleg komen geven en opfriscursussen geven. Ook kan ik in gesprek gaan over de gevolgen van bepaalde ontwikkelingen zoals de nieuwe Wet zorg en dwang, die cliënten moet beschermen tegen zaken als fysieke vrijheidsbeperking. Wat betekent dat bijvoorbeeld voor het deurenbeleid van afdelingen waar mensen met dementie of een verstandelijke beperking wonen? Wij hebben diverse technische oplossingen die je stuk voor stuk zorgvuldig moet afwegen. Ik kan daarbij helpen.’